zaterdag 4 februari 2012

PERRONBOUW


PERRONBOUW


Uit oude foto's van de Haarlemmermeerspoorlijn leidde ik af dat de meeste personenperrons tamelijk laag waren.


De hogere goederen loswal sloot aan op de hoogte van goederenwagons.




Verder viel het op dat de zijkanten opgebouwd leken te zijn uit houten balken, beschoeiïng , alsof er vertikale balken waren geheid en daar liggende planken binnen tegen waren aangebracht hetgeen een soort houten bak oplevert, die men dan met zand of zo vulde.



Bovenop kon ik hetzij grint, hetzij kinderkopjes ontwaren en op foto's van Uithoorn zien we in de jaren 80 bestrating met klinkers op het perron.






Bestrating met klinkers op het perron van Uithoorn.
De rails zijn al verwijderd anno 1987.
Bron: Bert Gort 



Vinkeveen 1959
Let op de houten beschoeiïng van het perron aan de zijkant.
bron: Gerdessen



Mijdrecht (het architectonische spiegelbeeld van Uithoorn).
Ook hier houten beschoeiïng van de perronzijkant duidelijk zichtbaar.
Bron: onbekend



Perron van Station Willemspark (later Haarlemmermeerstation)
Duidelijk zichtbaar: de vertikale balken van de zijwanden (beschoeiing) van het perron.
Helaas kan ik de railstoelen niet goed ontwaren, maar het lijkt op het systeem 'Est' of het systeem "K".
Bron: onbekend


Station Amsterdam Willemspoort: op de voorgrond een kadeconstructie met de beschreven beschoeiïngstechniek van palen en planken als kademuur.



Station Lisse met een houten beschoeiïng constructie voor de (hogere) loswal.



Ik heb met een natte vinger wat schattingen gemaakt omtrent de maten om het in model te kunnen realiseren.
De dikte van de staande balken schat ik rond de 15x15 cm.
De onderlinge afstand lijkt zo tussen de 70 en 100 cm te zijn op het oog.
Op schaal 1:45 zou ik een aardige benadering krijgen door balkjes van 3x3 mm. te nemen met een onderlinge afstand van 15 tot 20 mm.
De hoogte van de liggende planken is moeilijk in te schatten, maar visueel lijken ze tussen de 18 en 20 cm te zijn.
In model zou dat ongeveer 4 mm. zijn.
Ik heb daartoe notenhouten latjes gekocht bij de Wapstad.



Op een MDF plankje van 3 cm hoog heb ik aan de zijkanten eerst de horizontale latjes van 4x 0,6 mm gelijmd.
Vervolgens de rechtopstaande balkjes van 3x3.




Hier de loswal van Uithoorn in aanbouw.
De vertikale balkjes heb ik met zorg haaks en op gelijke afstand trachten te lijmen.















Perron in aanbouw
even "quick & dirty" op de ballast gezet om een indruk te krijgen.
Bij gebrek aan Nederlands materieel de rode Duitse Köf op de voorgrond.



Links de loswal van Legmeerpolder, die hoger is dan het voetgangersperron.
Deze opstelling komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid, maar ik heb daar voor gekozen vanwege betere rij-mogelijkheden.

Legmeerpolder.
Op de voorgrond voetgangersperron, op de achtergrond de hogere goederen loswal.
De rails zijn voor deze schaal ietsje te zwaar, maar het valt in de praktijk niet op.

Halte Legmeerpolder.
Avondopname met voetgangersperron op voorgrond


Even quick & dirty voor het oog ertussen gezet, het perron ligt nu voor een deel op de ballast, het komt dus aanzienlijk dieper te liggen
Een ex-DB 'donderbus' op het HESM traject





Klei van DAS wordt tot een worst gerold

De 'worst' wordt geplet.


Uit de 'geplette worst' wordt een langwerpig stuk gesneden met lineaal.

De strip wortd vervolgens op het perron gelegd.
Het aanbrengen van klei op het nauwkeurig vervaardigde houten perron stuit me tegen de borst, de klei is moeilijk te bewerken en veroorzaakt een grote kliederboel.




Tenslotte wordt middels de 'embossing' techniek het klinker reliëf aangebracht


Ik moet zeggen dat het werken met klei mij niet bevalt. Het is in mijn handen grof en onnauwkeurig.
Het lukt mij niet op een eenvoudige manier een laag met gelijke dikte te bereiken waardoor de embossing ongelijkmatig verloopt.
Het veroorzaakt een grote bende in een omgeving van precisie en het resultaat staat niet in verhouding tot de inspanning.
Ik ga dus een andere oplossing zoeken.