vrijdag 29 juli 2011

PHILOTRAIN NS 2498

PHILOTRAIN 2400 SERIE
Sinds juli 2011 ben ik de gelukkige eigenaar van een Philotrain 2498.




De 2498: Hij staat nu in het Treinmuseum in Utrecht.
Hier glimmend van de nattigheid.
Bron: http://www.nederlandsov.nl/





De 2498 in model van Philotrain.
De mooie stoere diesel van de N.S. 


Ik heb die lok altijd mooi gevonden en hij reed ook op de Haarlemmermeerspoorlijn.
Het is een model van een diesel-electrische BO'Bo' multi inzetbare lok van de NS, gebouwd door Alsthom in Frankrijk.
Bo'Bo'geeft aan dat het twee aangedreven draaistellen met 2 assen betreft.
In het model heeft elk draaistel een eigen Canon motor en alle assen zijn inderdaad aangedreven.





Ik vind het een mooi model, maar ik kwam wat "issues" tegen m.b.t. de rijeigenschappen: zorg er voor dat de rails exact vlak liggen en dat er geen te krappe bochten in het traject zitten.






Ik realiseer mij dat wij als spoor-nullers sinds LENZ enorm verwend zijn.
LENZ produceert mooie modellen met perfecte rij-eigenschappen voor een aantrekkelijke prijs.


Uiteraard richt LENZ zich op de Duitse prototypes en als je een mooi Nederlands model in spoor 0 wilt, dan wordt het PHILOTRAIN.


LENZ richt zich op de "rijders" onder de spoor 0 liefhebbers, hij doet soms wat concessies ten behoeve van de rijeigenschappen en bovendien kiest LENZ voor het grote volume: scherpe prijs en populaire prototypes die grootschalig verkocht worden.


Een ander niet onbelangrijk detail is dat LENZ de Duitse NEM-norm hanteert, voor wielen, rials, onderstellen, etc...






PHILOTRAIN hanteert een andere filosofie: die zoekt qua prijs de pijngrens op  door in kleine series in messing te bouwen en richt zich daarmee op een ander publiek.

Mijn persoonlijke indruk
: Het gaat bij PHILOTRAIN om de natuurgetrouwe weergave in model.
Rijden is bijzaak.


De details zijn mooi filigrain en alles is netjes in elkaar gezet en keurig gespoten, maar de lok schreeuwt: "zet mij achter glas en kijk naar me".
De gehanteerde wielnorm is Finescale.


Mijn loks moeten rijden


Ik heb 'm bij Kuyper in Utrecht gekocht.
Er bleek geen DCC decoder in te zitten hoewel de website van Philotrain dat wel aangeeft.



Ik heb 'm daarom door Kuyper achteraf van een decoder laten voorzien.

Kuyper heeft een aanzienlijke voorraad PHILOTRAIN spoor 0 in zijn winkel staan.
http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/philotrain.html



Toen ik Kuyper vroeg een geluidsdecoder te monteren antwoordde hij: ""...er bestaat nog geen spoor 0 decoder met geluid voor de 2400, echter is deze in de maak...".

Dus dan maar een decoder zonder geluid...
Na een week kreeg ik een telefoontje dat de lok klaar was.



Tot mijn verrassing ontdekte ik dat er wel degelijk geluid bestaat voor de 2400:
PHILDIE levert geluid middels "ESU LokSoundXL" voor de 2400 (bestelnr LS-2400-8): 
http://www.phildie.nl/Phildie/schaalH0-ns2400-loksound.htm



Toen ik Phildie belde gaf hij aan de geluidsdecoder LS2400-8 niet te kunnen leveren.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben heel goed in staat om zelf een decoder in te bouwen en de CV's in te stellen, maar uit tijdgebrek heb ik het laten doen.



Ik betaalde aan Kuyper 2300 euro voor de lok en 255 euro voor de inbouw.

Ik verwacht dat, als je een decoder laat inbouwen, er een nieuwe ongebruikte decoder wordt ingebouwd en dat die wordt afgeregeld op de rij-eigenschappen van de lok waar die is ingebouwd.

Ik verwacht dat de originele verpakking en originele documentate er bij wordt geleverd en een aankoopbon i.v.m. evetuele garantie.

Ik verwacht dat de verlichting correct wordt aangesloten.








In aanwezigheid van modelbouwvrienden werd de 2400 trots op de baan gezet en bewonderd.
Dat wil zeggen: alleen het uiterlijk werd bewonderd, want de rij-eigenschappen waren bedroevend.
Verder bleken de lichten van de 2400 ook niet correct aangesloten.



Vanaf dat moment werd het allemaal tamelijk vaag en er volgden een aantal opmerkelijke incidenten die ik U, beste lezer, niet wil onthouden.

Voor de goede orde wil ik duidelijk maken dat ik hier als consument schrijf, het is derhalve een subjectieve maar transparante weergave van hoe ik een en ander heb ervaren.



Door de matige performance nieuwsgierig geworden ging ik op zoek naar de documentatie van de decoder in de doos, want je zou d.m.v. het instellen van CV's de rijeigenschappen moeten kunnen aanpassen.



Er was echter geen orginele verpakking van de decoder, ook geen garantiebewijs, er was geen handleiding en was geen aankoopfactuur...wat nu?

Na lang zoeken vond ik in de Philotrain doos een velletje papier van een ZIMO MX 690 S decoder uit een doosje losgescheurd.
Zou dat wellicht de decoder kunnen zijn die gemonteerd was?


De 2498 is prachtig gedetailleerd

Op de website van ZIMO gezocht en zowaar de MX 690 gevonden, die omschreven wordt als :
"Grossbahn Sound Decoder....".


Even verder:
"Audio-Verstärker 1,1 Watt Sinus an eingebauter 5V - Spannungsquelle, Anschlusspin für externen Zusatzkondensator gegen Soundstörungen durch Kontaktverlust, für 8 Ohm (und höher)Lautsprecher."



Nou, schiet mij maar lek...is het nou wel of geen geluidsdecoder?
Ik maak er uit op dat het wel degelijk een geluidsdecoder betreft.



Als de 2400 goed zou hebben gereden en alles goed zou werken zou ik er nooit naar omgekeken hebben en alles hebben laten zitten...



Omdat ik wilde vaststellen of het slechte rijgedrag aan de regelaar lag, heb ik de lok - zonder de instellingen te hebben veranderd - nogmaals in aanwezigheid van modelbouwvrienden uitgebreid getest met diverse regelaars:

*UHLENBROCK Intellibox (I en II),
*ROCO multimaus,
*LENZ LZV100,
*UHLENBROCK Intellibox-II,
*Funky R/C throttle, een radiografische regelaar van de zwitserse Matthias Manhart.
*Fleishmann PROFI-BOSS 686601



Ik weet het niet hoor, maar aan de regelaars ligt het volgens mij niet....



De resultaten verschilden nauwelijks van elkaar: bij zeer langzaamrijden een roggelend/hamerend geluid en de snelheid was niet constant, de lok ging oscillerend dan weer sneller, dan weer langzamer en soms bleef hij staan wat de rijbeleving en spelplezier negatief beïnvloedt.



Bij vooruitrijden (wat trouwens tegengesteld ging aan alle andere loks) brandden zowel de gele als de rode lichten en bij achteruitrijden brandden geen van beiden.

Als je daarnaast een paar spoor 0 loks van LENZ ziet rijden, zie je hoe het wél kan.

Ik heb de oude bruine versie zonder NS embleem.




Mijn eerste indruk: De ZIMO decoder is niet ge "finetuned" op de twee Canon motoren die PHILOTRAIN heeft gemonteerd.
Hij maakt rare hamerende/roggelende geluiden bij langzaamrijden en hij rijdt wat onregelmatig, wat oscillerend.



Bovendien blijkt de combinatie, zoals die was gemonteerd, erg gevoelig voor vuile rails.
Een USP (Uninterruptable Signal Processing ) of een externe elco kan dat verhelpen, maar die was niet gemonteerd, sterker nog: de pinnetjes op de decoder voor de USP waren afgeknipt.


Gevolg: "De hand van God" moest er regelmatig aan te pas komen om een duwtje te geven op een parcours waar andere (LENZ) loks feilloos reden.




De fraaie 2498 bij mij in bedrijf.
Let op de in aanbouw zijnde ontkoppelrail op de voorgrond.
Deze wordt in een apart bericht beschreven



Er is sprake van meerdere parameters in dit verhaal:


1) PHILOTRAIN,
Wekt bij mij de indruk zich te richten op verzamelaars die hun modellen voornamelijk in de vitrine bewaren en er zelden mee rijden.
De lok werd mij uitgeleverd in analoge toestand, dus zonder decoder, terwijl hun website doet vermoeden dat de spoor 0 lok met een ZIMO MX64 wordt geleverd.
http://www.modelspoorbeurs.nl/www/Philotrain.html



Rij-eigenschappen/Onderstel: De lok heeft moeite met Lenz wissels en bochten. o.a. door starre as ophanging in de draaistellen. Verder zijn de bufferveren veel te sterk.


Ik realiseer mij dat Philotrain finescale wielen heeft en dat LENZ de NEM-norm hanteert, dat kan uiteraard soms tot problemen leiden en dat neem ik mee in mijn beoordeling.


Het valt in de ideale wereld met bochten en wissels exact op schaal wellicht niet op, maar in de werkelijke wereld met beperkte ruimte en wat krappere bogen in model, ontstaan er bij mij rijproblemen met deze lok.



2) ZIMO rijdecoder: Zimo is een vooraanstaande producent van hoogwaardige DCC decoders. Ongetwijfeld hebben ze een geschikte decoder voor PHILOTRAIN en ongetwijfeld kan de gemonteerde decoder goed worden getuned op de Canon motoren.


De MX 690 is volgens mij geen slechte decoder en ook geen slechte keus, alleen het komt niet overeen met de informatie op de website en bij mijn lok werkte het niet goed.



3) ZIMO geluidsdecoder: vormt met 2) samen één print.
De geluidsdecoder heeft volgens de handleiding via CV 265 de mogelijkheid het geluid om te schakelen tussen stoom- en dieselgeluid, de diesel bleek echter in de gemonteerde versie niet activeerbaar, maar wel het stoomgeluid.



4) KUYPER MODELBOUW:
Een treinenwinkel in Utrecht met een flinke voorraad PHILOTRAIN spoor 0 loks in zijn winkel.
Niets mis mee.



5) DCC INBOUWER:
Kuyper bouwt zelf niet in, maar besteedt dat uit aan een "dcc specialist", ik heb geen idee wie dat is.
De toestand waarin ik de decoder aantrof wekte de verdenking dat die eerder in een andere lok was gebruikt. (zie foto).
Deze "specialist" gaf in mijn geval geen blijk ervaring te hebben met DCC inbouw in de 2400 in spoor 0.

Bovendien lijkt hij ook niet de de tijd genomen te hebben om de parameters van deze complexe decoder goed af te regelen op de twee Canon motoren van deze PHILOTRAIN 2400.
Slechte langzaamrij-eigenschappen en veel te hoge eindsnelheid zijn het gevolg.

Hoewel hij een geluidsdecoder heeft ingebouwd, vond hij het niet nodig een speaker te monteren, toen wij een speaker aansloten, bleek er alleen stoomgeluid in te zitten.
De 2400 tsjoekt nu vrolijk met een stoomfluit over mijn baan.
Toen ik hem via Kuyper confronteerde met mijn kritiek reageerde hij heel defensief en ontkende alles, overigens zonder stukken te overleggen...


6) IK:
Ik ben een "rijder" en geen "verzamelaar". Ik ben ook nog eens veeleisend en kritisch.
Ik ben bereid een flink bedrag te betalen voor een mooie en goedrijdende lok maar ik accepteer geen half werk. 
Ik maak deel uit van een spoor 0 community die elkaar regelmatig treft en de onderling ervaringen uitwisselt.






Echt, de 2400 is een mooie lok, maar haalt het in de verste verte niet bij de LENZ loks wat rijden betreft, bovendien: je kunt voor één PHILOTRAIN lok 4 LENZ loks kopen!.



Als je de nieuwe LENZ V160 naast de 2400 gebruikt op dezelfde baan, dan kom je tot de conclusie dat er iets héél erg niet goed zit met de DCC rij-eigenschappen van de 2400.



Ik ben er van overtuigd dat ik het wel goed krijg, maar er moet nog heel wat aan worden gesleuteld vrees ik.


Misschien moet ik een LENZ decoder gebuiken (bijvoorbeeld de Gold-plus art 10433-01 of de Gold Maxi art. 10440)

GOLD + van LENZ



LENZ V160. Wat een verschil in rij-eigenschappen! Voor nog geen 600 euro.
mijn PHILOTRAIN 2400 stak daar bizar slecht bij af.
Maar goed, LENZ heeft nou eenmaal geen 2400 in zijn assortiment.
(Ik vind het jammer dat ARTITEC zijn H0 modellen niet in spoor 0 levert!)



Het hele DCC verhaal beviel mij niet, zeker gezien het feit dat ik 255 eu moest betalen voor de inbouw.

Hier klopt iets niet:
De ingebouwde decoder zag er zo uit!

Afgeknipte verbindingen en weggevijlde delen.
Ook de pinnetjes van de UPS zijn afgeknipt.
Er ontbreken elco's en één elco is van het printje losgehaald en van een verlengdraadje voorzien, mogelijk wegens plaatsgebrek, terwijl in de 2400 genoeg plek is!
E.e.a. wekte de indruk dat de decoder eerder in een andere lok gebruikt was.
Bovendien waren de lichten verkeerd aangesloten. Ook de CV's voor het rijden met twee Canon motoren waren niet optimaal ingesteld, waardoor de langzaamrij eigenschappen beneden de maat waren.
De geluidsdecoder die omschakelbaar zou zijn tussen stoom en diesel geluid werd zonder speaker geleverd en het dieselgeluid was niet toegankelijk


De ZIMO MX 690S zoals die die door de leverancier is afgebeeld, in nieuwstaat. Het visuele verschil met de ingebouwde is, zacht gezegd, opmerkelijk: weggeknipte aansluitpennen, gevijlde koelribben en 3 verwijderde elco's.
Volgens de "dcc inbouwdeskundige" wegens plaatsgebrek. In de 2400 is echter voldoende plaats, dus het wegens ruimtegebrek aanpassen van de decoder moet voor een andere lok nodig zijn geweest.
Ook bleek het dieselgeluid met CV265 niet te activeren.

prachtige louvres in de motorkap




Op hun website staat o.a. geschreven (website gecontroleerd in juli 2011) over de 2400 in spoor 0:
"Ieder draaistel is voorzien van een krachtige Canon motor. Dit klopt.




De modellen zijn voorzien van LED verlichting en een ZIMO MX64 decoder".

Dit bevreemdt mij dus, ik vind de tekst verwarrend en misleidend.



Het lijkt mij correcter om te schrijven:
"Sommige 2400 modellen zijn voorzien van een decoder, andere niet".






Update 2015: ik heb gemerkt dat deze informatie inmiddels van hun website is verwijderd.


Ik heb het vervolgens door een electrotechnisch geschoolde en op DCC gebied een ervaren kennis laten nakijken en die liet mij weten dat hij vermoedde dat het een tweedehandse decoder was en een iets ander type dan de bijsluiter deed vermoeden.


Verder had hij een speaker aangesloten en vastgesteld dat er wel degelijk geluid uit kwam.....van een stoomlok wel te verstaan.


Volgens de documentatie: Met CV 265 zou het geluid omschakelbaar moeten zijn en er zou ook een dieselgeluid uit moeten komen, maar slechts een grote stilte was ons deel.
(Handleiding zegt over CV 265: " 101, 102, … 132: Auswahl zwischen Dieselloktypen, falls mehrere Diesel-Sounds in Collection")



Verder bleek dat op de plaats waar je de luidspreker verwacht, namelijk onderop in de dieseltank, de decoder was gemonteerd en dat er aanvankelijk geen luidspreker was gemonteerd.



Dus maar even een mailtje naar Kuyper gestuurd.

Na een correctieve ingreep werken de lichten van de 2400 correct.
Ik kreeg zowaar keurig antwoord wat hierop neerkwam dat Kuyper het inbouwen van de decoder in goed vertrouwen had uitbesteed. Maar dat hij 100 euro wilde terugbetalen als ik de decoder teruggaf.









Kuypers liet mij in vertrouwen de reactie van zijn "DCC deskundige" lezen en die kwam hier op neer dat hij beweerde dat het geen verouderde decoder was, maar een volledig 'up to date' type, overigens zonder enig bewijs daarvan te leveren.


Hij zou voor iemand anders ooit 4 van deze decoders hebben besteld (zonder aan te geven hoelang ze al in zijn bezit waren) en er slechts 3 nodig hebben gehad, en had er dus eentje over...
Ook beweerde hij dat die niet eerder in een andere lok had gezeten.

Hij gaf toe dat de koelvinnen waren afgevijld en de aansluitpinnen waren afgeknipt, over de verwijderde elco's sprak hij niet.

Hij gaf aan dat de MX690S standaard door Philotrain wordt gebruikt, (hetgeen dus niet overeenkomt met wat er op de website staat), bovendien werd mijn versie kennelijk zonder decoder geleverd .

Voor wat betreft het niet correct functioneren van de verlichting suggereert hij dat ik zelf de CV's zou hebben veranderd.

Hij betreurde het dat ik niet naar hem ben terug gegaan, wat ik begrijpelijk vind.

Maar goed, ik had er geen vertrouwen in en wilde een second opinion van iemand die ik ken en vertrouw.





Nogmaals: Er kwam geen bewijs van de deskundige dat het een nieuwe decoder was, niet in de vorm van een aankoopnota, verpakkingsdoosje of garantiebewijs o.i.d. Dus zijn bewering valt niet te controleren.





spoor 0 is een ideale schaal voor detail.
Voor de goede orde: de ZIMO decoder is op zich volgens mij geen slechte decoder, maar het gaat om het eindresultaat.


Als alles correct had gewerkt zou ik er trouwens nooit verder naar omgekeken hebben, ik heb wel wat anders te doen.

Ik had 250 euro betaald voor inbouw en 100 eu compensatie laat een nadelig verschil van 150 euro in mijn nadeel zien. Dat is geen bevredigende oplossing. Ik zou dan 150 euro voor gebakken lucht hebben betaald.



Ik had geen zin in welles-nietes en ik vond dat het gewoon goed moest werken voor dat geld, punt uit.



Mijn conclusie op basis van mijn ervaring:

Koop rustig een Philotrain spoor 0 lok en koop 'm rustig bij Kuyper in Utrecht, maar als er geen dcc decoder inzit, laat 'm dan door iemand digitaliseren, die aantoonbare ervaring heeft met dit type.



Vraag ook om originele verpakking en documentatie.



Verder zou het fijn zijn als de PHILOTRAIN website zou worden aangepast, want men wordt door de beweringen (lok wordt geleverd met ZIMO MX64) op het verkeerde been gezet (situatie 2011).




Omdat je bij goede geluiddecoders zelf geluid kunt uploaden, heb ik gezocht naar geluid voor een 2400 op internet en trof zowaar een webwinkel die een CD-tje had.


Ik heb diesel geluid van de 2400 besteld bij "Aero-Dynamic Recordings" (2011).




http://www.aero-dynamicrecordings.com/html/main_frame.html




Het bedrijf is gespecialiseerd in vliegtuig geluiden, met name propellor en zuigertypen.

Maar geloof het of niet, ze hadden ook een CD met geluid van een 2400!


Ik heb via PayPal 29,79 eu incl. verzendkosten betaald, wat ik een redelijke deal vind.

Ik heb meerdere goede ervaringen met PayPal bij internet aankopen.



De CD blijkt een verzameling opnamen te bevatten gemaakt door musicus en producer Nico van der Linden tussen 1987 en 1991.




De levering en communicatie met van der Linden verliep wat moeizaam, maar dat terzijde.




De opnames zijn divers en van goede kwaliteit en er wordt keurig een boekje bijgeleverd met informatie. Prima verzorgd. Helemaal top!




Overweging:
Het digitale tijdperk is juli 2011 nog niet helemaal bij de 2400 van PHILOTRAIN in spoor 0 ingetreden, het lijkt er op dat er op het moment van schrijven nog geen bevredigende rij- en geluidsdecoder voor is.



Ongetwijfeld komt er een oplossing, al moet ik 'm zelf bedenken.


Er werden forse bedragen gevraagd voor 'professionele inbouw ', maar het niveau ontstijgt dit keer het hobbyniveau niet in mijn visie.




Er zullen ongetwijfeld veel hobbyïsten zijn die met PHILOTRAIN spoor 0 op DCC rijden tot grote tevredenheid, maar ik hoor daar vooralsnog niet bij.




Ik krijg verder sterk de indruk dat sommige leveranciers er nog niet aan gewend zijn dat consumenten mondig zijn.




Door assertief te zijn en kwaliteit te eisen van producten en diensten haalde ik de woede van bepaalde leveranciers met een kort lontje op mijn nek, jammer voor hun hebben ze de verkeerde voor zich.




Als ze de kritiek rustig tot zich zouden nemen zonder onmiddellijk defensief in de tegenaanval te gaan, zouden ze daarmee hun diensten en produkten kunnen verbeteren.




Ook staan ze te weinig stil bij het feit dat een consument niet langer een geïsoleerd individu is maar deel uitmaakt van een community en dat wij onderling door onze weblogs ervaringen aan elkaar uitwisselen.




Dat zal  sommige leveranciers niet altijd welgevallig zijn, maar het is de werkelijkheid waar ze mee moeten leren leven.