zondag 10 juli 2011

DE MODELBAAN








DE MODELBAAN


Hobbyruimte van boven af.
De ondergrond voor de modelbaan wordt voorbereid.



Op de houten module onderbouw ligt Styrodur-C gelijmd en daarop zelfklevende celrubber als dijklichaam. De breedte is ongeveer 5.5 meter. 
Ik moest het idee van een historisch exacte weergave loslaten en creatief worden:

In schaal 1op 45 (spoor 0) moet je je beperken in wat je gaat uitbeelden tenzij je een tennishal ter beschikking hebt.


Een deel van de Haarlemmermeerspoorijn helemaal correct in beeld brengen is té ambitieus.
Een betere omschrijving is: "Een modelbaan in spoor 0 geïnspireerd door een stukje van de Haarlemmermeerspoorlijn".


Mijn modelspoorbaan verkeert momenteel in de ontwerpfase.
De modelbaan wordt modulair uitgevoerd, maar ik hanteer geen norm modules.
Het is mogelijk de modules los te maken en elders op te bouwen, hoewel dat niet het doel is.


Het railplan wordt een "end-to-end" design, met een tussenstation.
(Zie bericht 'Sporenplan' d.d. 19-04-2011) http://spoor0modelbouw.blogspot.com/2011_04_19_archive.html


Afmeting: ongeveer 5,5 m bij 4,50 m.

In de gegeven ruimte geeft het aardige rangeer- en rijopties. Bovendien is het visueel in evenwicht en leuk om mee te rijden.





Mijn keuze met LENZ Rails, 14 wissels en 40meter rijlengte. Een aardig haalbaar concept waar goed op te 'rijden' valt.


Ontwerp voor de drukknop wisselbediening


Ontwerpregels (bron:   Eurospoor.nl):
1. Maak zoveel mogelijk rechte trajecten: Is gedaan binnen de beschikbare ruimte.
2. Doorgaande treinen in stations moeten altijd over recht liggende wissels rijden: Gaat niet helemaal lukken..
3. Het is altijd handig om op stations een 'inhaalspoor' te hebben: Is gerealiseerd.
4. bogen niet direct scherp te laten beginnen: Er zijn overgangsbogen met LENZ rails gerealiseerd.


De overgansboog totaal 90 graden met LENZ spoor 0 gebogen rails.
De boog begint met de 45025, 11,25 graden  radius 1645mm.
Dan de 45022 met 22,50 graden, radius 1049mm.
In het midden de krapste de 45021 22,50 graden met 914mm.
Dan weer de 45022 met 22,50 graden, radius 1049mm. en
tenslotte weer de 45025 met 11,25 graden en 1645mm.
De baanschetsen zijn met het goedwerkende softwarepakket "AnyRail 4 NL" gemaakt, gebruikmakend van de LENZ spoor 0 bibliotheek.
zie ook: http://www.anyrail.com/index_nl.html



DE MODULAIRE ONDERBOUW

Schets van de modulaire onderbouw. Hoewel het niet de bedoeling is, kunnen ze los worden gemaakt. 

De houten onderbouw uit tijdgebrek laten maken door een meubelmaker Edward van Altena. Daarop platen STYRODUR-C type 3035 CS van BASF. 3 cm dik.
Meubelmaker

http://www.basf.de/nl/produkte/kstoffe/schaum/styrodur/product_range/styrodur_3035_cs.htm

Het zijn geen norm modules, maar ze zijn relatief licht en precies gebouwd. Deze is eigenlijk iets te groot uitgevallen.

De populierenhouten modules zijn licht maar kwetsbaar, daarom alles meteen in de grondverf.

De Neopreen onderlaag van POLSON vormt een perfecte geluiddemping en een dijklichaam.


De neopreen onderlaag is vastgekleefd en de rails ligt er op.Nu kan er geballast worden.



Bij POLSON heb ik 50 meter voor 50 euro.
De POLSON rubber band is van een kleeflaag voorzien.




Tussen STYRODUR-C en de LENZ rails ligt POLSON neopreen tape (celrubber). Deze is halfzijdig klevend waardoor het makkelijk verwerkbaar is.


Omdat Woodland Scenics niet geleverd werd, heb ik industriële zelfklevende neopreen tape gekocht bij POLSON. Kost veel minder dan Woodland Scenics en werkt uitstekend.
PR-profielencatalogus.pdf kijk even op pag. 57.e.v.


DE RAILS
Het liefste zou ik mooie model rails en wissels zelf bouwen bijvoorbeeld van WENZ of van HASSLER of C&L.

 wenz-modellbau
 
Wenz maakt enorm gedetailleerde wissels en rails.

Hassler

Hassler is ook prachtig

C&L

C&L FINESCALE: zeer fraai, ,aar wel Engels prototype en daarom niet goed te gebruiken om N.S. weer te geven.


Helaas heb ik niet het eeuwige leven en moet ik mij beperken en keuzes maken, ik heb daarom gekozen voor "kant en klaar" rails van LENZ.


Ik heb in een eerder leven met 0 guage PECO rails en wissels gewerkt en eigenlijk vind ik de PECO-rails beter aansluiten bij het prototype en de wissels degelijker, maar de digitale LENZ DCC-wissels werken formidabel en het scheelt enorm veel bekabeling.



LENZ rails en wissels horen bij een "wiel-railssysteem" volgens de NEM-norm.


Het nieuwzilver railprofiel is 3,75mm hoog, hetgeen overeenkomt met code 148, een beetje groot voor het type lijn en de periode, maar goed...


De DCC-wissels hebben een fantastisch electrisch aandrijfmechanisme dat prima werkt en vrijwel onzichtbaar is, het is mooi verwerkt. De aandrijving behoeft geen bekabeling, de informatie en voeding wordt uit de rails gehaald.


De wisseltongen maken wel een fragiele indruk, maar als je met LENZ materieel rijdt gaat alles prima.


Ik weet niet hoe het zich gedraagt met FineScale wielen of NMRA.


Een schitterend voorbeeld van hoe het kan worden met die prachtige modelrails vindt U bij Huib Maaskant met zijn project "BUITENLUST", geïnspireerd op station BAARN NCS.
Dit niveau red ik voorlopig niet.
Huib Maaskant

Een inspirerend voorbeeld! Foto: Huib Maaskant.
Griezelig realistisch wissel van WENZ voor zover ik kan zien, de handsteller is waarschijnlijk van MK-studio.




Misschien krijg ik er ooit spijt van, maar voorlopig kies ik voor het LENZ systeem.

Toch hoeft LENZ rails niet te worden gezien als een minderwaardig product en er zijn uitstekende resultaten mee te bereiken. En als je een Duits voorbeeld kiest is het eigenlijk een perfecte oplossing.
Kijk maar eens naar de Lenzhausen-Nullingen baan!


lenzhausen-nullingen