tag:blogger.com,1999:blog-7061476400259185686.post781078150857568253..comments2023-02-28T16:42:53.644+01:00Comments on SPOOR 0 MODELBOUW (1:45): PHILOTRAIN NS 2498Jacob_Dhttp://www.blogger.com/profile/07693702194524093814noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7061476400259185686.post-80338523569577274002011-10-08T22:21:42.829+02:002011-10-08T22:21:42.829+02:00Tja Jacob, wel een beetje vervelend verhaal van je...Tja Jacob, wel een beetje vervelend verhaal van je loc. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent als je zo'n hele dure loc koopt en het werkt niet of waardeloos....Dat is toch niet leuk ??? <br /> Die loc was waarschijnlijk prima ( om rechtuit heen en weer te rijden). Dat geklungel was met die decoder en dat was niet nodig geweest want sommige dingen zijn net zo ingewikkeld als men ze zelf maakt. Degene die de decoder er in zette was gewoon een prutser.<br /><br />Als je een echte rijder bent is er zeer interessant nieuws op komst : De firma Stoom&Spoor in Den Haag is al een tijd heel druk bezig met de opstart van een programma kleinserie NS locs in spoor 0 , diesel en electrisch, van 1950 tot heden. Ze beginnen met de 1200, 2200 , 1100 etc.(en later ook treinstellen , hondekop, mat46).<br />Alles te koop op intekening en soms houden ze wat over voor losse verkoop.<br /><br />Ik heb zelf hun hele collectie NS locs voor de LGB-baan, dus die grote voor in de tuin. Zij maken alle modellen op zo'n manier dat de locs nooit ontsporen, hoe rot je rails ook ligt en een boogstraal van 60 cm is helemaal geen probleem !! Die dingen rijden echt als een trein , sommige heb ik al vanaf het begin en ze blijven gaan. 25 kilo trein erachter maakt niets uit.<br /><br /> Ze doen dit al 15 jaar en hebben daar heel veel ervaring in. Super Locs van slagvaste kunststof bovenbouw , veel metaal aan de onderkant en messing e.d. details , 2K lakwerk , en ze doen ALLES zelf in Den Haag!! Met veel liefde voor de modellen en een belachelijk ver gaande levenslange service. Tenminste, dat vind ik dan. <br />En als je dan ziet dat je een kolossaal kleinserie NS-model hebt voor 1100,- tot 1300,- standaard DCC digitaal zonder gedonder ,dan wordt ik gelukkig want dat is goed te betalen.<br /><br />Zoals gezegd, ze zijn dus druk bezig om ook het spoor 0 programma van de grond te krijgen , hetzelfde als hun Spoor G programma. Ik was zelf deze week bij hem om te kijken hoe het gaat met de productie van de kleinserie eloc NS1000 voor de LGB-baan (jawel , waar de mijne ook tussen zit!!!)waar hij op dit moment mee bezig is en daar liet hij me alvast de draaistellen en een aandrijving zien voor de 1200 en 2200 voor spoor 0 .<br /> Ik zag genoeg en heb direct ingetekend voor de beide locs . Want die genoemde prijzen wil hij ook proberen te gaan rekenen voor de spoor 0 locs.<br /><br />Ik denk dat dit een echt leuke bijdrage gaat worden aan de spoor 0 wereld , voor iedereen die van een beetje ruige locs en veel rijden houdt (zoals in het echt) en niet alleen wil mekkeren over 20 of 21 boutkopjes per vierkante millimeter.<br />Hun site is momenteel in onderhoud , www.stoomenspoor.nl of www.spoor0.nl maar op die pagina kun je nog niet verder. Hij is bezig aan de site , die is absoluut nog incompleet en je mag voorlopig alleen ON-officieel de website in door www.stoomenspoor.nl/webshop in je browser te typen.<br />Daar staan o.a. wel al de spoor G modellen en de plannen voor de toekomst.<br />Voor iedereen: doe er je ding mee....philotrain is prachtig maar in deze tijd is 3 voor de prijs van 1 wel aanlokkelijk.<br /><br /><br />grtjs,<br />Willem uit Ibbenburen,Duitsland.<br />Liefhebber van NS groot en klein.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7061476400259185686.post-76149242009438387442011-09-20T17:43:22.594+02:002011-09-20T17:43:22.594+02:00Ik heb het hele relaas van de perikelen met de 240...Ik heb het hele relaas van de perikelen met de 2400 met grote belangstelling gelezen, daar ik zelf ook zo'n lok bezit.<br />Het roept echter bij mij een aantal vragen op.<br /><br />Standaard zijn deze locomotieven door Philotrain geleverd mét een Zimo MX64 decoder, <br />wat Philotrain er zelf over meldt is dus volkomen correct. Standaard zijn deze dus al digitaal.<br />Het was dus niet echt noodzakelijk om er een decoder in te zetten. <br /><br />In de praktijk bleek deze decoder toch wat onderbemeten, ik ken enkele 2400 rijders die er problemen mee hadden.<br />Een spoor nul model als de 2400 van messing weegt al gauw een paar kilo, dat is heel wat meer dan een H0 model dat hooguit een paar ons weegt. Bovendien zitten er twee motoren in en ook nog eens nodige verlichting met energieverbruikende electronica.<br />Al met al zwaarder dan de gemiddelde (kunststof) LGB lok. Een grotere decoder kan hier dus geen kwaad. <br /> <br />Ik vindt overigens dat je dit Philotrain niet kunt aanrekenen. De traditionele Philotrain kopers zetten hun modellen in de vitrine. <br />De laatste jaren lijkt er sprake een flinke groei in het aantal mensen die er mee willen rijden, toch kan je ze waarschijnlijk nog op je vingers tellen. <br />Kleinserie handwerkmodellen van uitgebreide en goed uitgeteste electronica voorzien (zoals tegenwoordig bij grootseriemodellen van electronicaspecialist Lenz de standaard is) <br />zou ze onbetaalbaar maken en dan zouden de vitrineverzamelaars zeker afhaken.<br />Om die die reden zijn de modellen die door Philotrain na de 2400 ontwikkeld zijn zonder decoder geleverd, maar wel voorbereid op digitalisering.<br />Het finetunen en zeker het ontwikkelen van de juste geluiden is een zeer, zeer tijdrovende bezigheid. Daar gaan al gauw vele, vele tientallen uren in zitten. Dit als dit op commerciële moeten wordt onbetaalbaar.<br />Ook het inbouwen van een andere decoder in de 2400 was bij mij een tijdrovende klus, in ieder geval meer dan 4 uur alleen al voor het schroef- en soldeerwerk. <br /><br /><br />Ik heb mijn lok voorzien van dezelfde Zimo MX690 decoder. Naar grote tevredenheid overigens. Een decoder die helaas niet meer wordt geproduceerd en inmiddels uitverkocht is. <br />De opvolger de MX695 is er weliswaar, maar niet met het type printplaat die in de 2400 past. Deze is wel aangekondigd maar zal nog even op zich laten wachten.<br />Volgens mij is dit de beste decoder die er momenteel voor de 2400 is.<br /><br />In je verhaal schrijf je nogal negatief over enkele personen. Mijn ervaring met deze mensen is geheel anders. <br />De door jouw genoenmde DCC "specialist" heeft voor mij enkele spoor nul locomotieven gedigitaliseerd, tot grote tevredenheid. <br />Hij is zeer deskundig en zeer precies, ik denk dat er geen betere te vinden is, zeker niet wat betreft Philotrain modellen. <br />Ik snap niet waarom je niet op zijn aanbod bent ingegaan. Ook de firma's Philotrain en Phildie ken ik als zeer symphatiek en zeer betrouwbaar, bij hun staat de liefde voor de modellen ver voor de commerciële aspecten.<br /><br />Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in ieder geval een deel van je problemen met je 2400 te wijten is aan gebrek aan kennis van de materie jouwerzijds. <br />Kleinserie handwerkmodellen vergelijken met grootseriemodellen is als appels met koeien vergelijken.<br />Met Philotrain kun je digitaal en met geluid fantastische resultaten bereiken, maar dan moet je òf zelf aan de slag, òf meeliften op de kennis en ervaring van een zéér klein groepje medehobbyisten. <br />Die zou ik dan wel te vriend houden.<br />Met het zwaaien met consumentenrechten zul je dat doel niet bereiken ben ik bang.<br /><br />RobAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7061476400259185686.post-83344932808622008892011-09-14T12:55:04.778+02:002011-09-14T12:55:04.778+02:00Ik ben benieuwd hoe je het geluid gaat programeren...Ik ben benieuwd hoe je het geluid gaat programeren van de 2400.<br />Normaal als je ermee rijd schakel je eerst stand 1 in, dan gebeurt er niks met het motorvermogen. De locomotief rijd dan weg op het nominaal toeren. Pas bij stand twee krijg je de bekende rookpluim van het optoeren omdat de turbo nog niet op toeren is. Naarmate de snelheid toeneemt word er langzaam doorgeschakeld en bij stand 6 en 7 verhoogt de lok nogmaals toeren. Zodra de lok in stand 7 rijd en aan het eind van zijn vermogen is, word de lok teruggeschakeld naar ik meen onder stand 6 waardoor de laatste twee trappen toeren verhoging afvallen. Nu is er de mogelijkheid als machinist veldverzwakking toe te passen waarna je nogmaals terug omhoog stand 6 en 7 mag schakelen waardoor je weer toeren verhoging krijgt en groter vermogen.<br /><br />Ik weet niet in hoeverre dit te regelen of in te stellen is in zo'n zimo decoder maar het is wel kenmerkend voor de regeling van het motortoeren van een 2400.<br /><br /><br />Nog een klein detail wat mijn toch stoort aan de 2400 zijn toch de motorhuif deuren. Als je in het echt kijkt bij een 2400 liggen de deuren strak in de huif, bij de philotrain zijn ze erop gesoldeerd waardoor een een opliggende deur krijgt. Voor een model van die prijs zou je verwachten dat dat anders opgelost had kunnen worden.<br />En als men het zo natuurgetrouw doet zoals men zegt, dan zou de loc enorm moeten dijnen en schudden zoals in het echt bij 80 kmh. Je zou het eigenlijk in de toekomst zo moeten maken dat je de imitatie machinist bij hoge snelheid via digitale sturing van zijn kruk laat vallen (wat ook voorkwam(natuurlijk was dat analoog))<br /><br />Plus wat de heer van phildie zegt klopt ook niet, de 2400 was uitermate geschikt voor krappe bogen, beter dan een 2200.<br /><br />Tot zover, succes met het relaas 2400!Anonymousnoreply@blogger.com